Zo begin je je dag goed

Wakker worden met een lach en meteen zin hebben in een dansje. Wat klinkt dat fijn, maar helaas komt het bijna nooit voor. De ochtenden hakken er bij de meeste mensen flink in. Daar komt nu verandering in, want met deze tips is de ochtendglimlach dichterbij dan ooit.

1. Maak je hoofd leeg voor je gaat slapen
Wanneer we eigenlijk moeten slapen, gaan we juist over een heleboel dingen nadenken. Leg daarom een boekje of kladblok op je nachtkastje. Zo kun je alles letterlijk van je af schrijven.

2. Wakker worden in een lichte slaap
Gedurende de nacht doorloop je verschillende slaapcycli, van een lichte slaap tot een hele diepe slaap. Wanneer je wakker wordt tijdens een lichte slaap, voel je je natuurlijk het meest uitgerust. Je kunt dit zelf uitrekenen en tegenwoordig heb je er zelfs verschillende apps voor.

3. Bouw de dag rustig af
’s Avonds moeten we onze ogen wat rust gunnen. Het beste is ook om een uur voor je gaat slapen geen televisie meer te kijken of achter je laptop te zitten. Kies in plaats daarvan bijvoorbeeld voor een mooi boek.

4. Frisse lucht doet wonderen
Wakker worden doe je pas echt wanneer je een frisse neus hebt gehaald. Sta ’s ochtends vijf minuten eerder op en creëer een ‘buiten-zijn-momentje’. Een beetje buitenlucht in de ochtend doet al veel goeds.

5. Een goed ontbijt is het halve werk
Het is waar wat ze zeggen: vergeet nooit te ontbijten! Door te ontbijten breng je je stofwisseling verder op gang en krijgen je hersenen meer energie. Kies voor een gezond ontbijt, zoals een cracker met ERU balans en schijfjes komkommer.